"VLOS" ist im Rahmen der EU-Verordnung ziemlich eindeutig definiert: "a type of UAS operation in which, the remote pilot is able to maintain continuous unaided visual contact with the unmanned aircraft, allowing the remote pilot to control the flight path of the unmanned aircraft in relation to other aircraft, people and obstacles for the purpose of avoiding collisions".
Damit ist folglich genau das gemeint, was auch wir alle unter "LOS" verstehen und jegliche Hilfsmittel sind explizit ausgeschlossen. Mit FPV-Brille (die ja ein Hilfsmittel wäre) lässt sich UAS.OPEN.060 (2)(b) demnach ohne Weiteres nicht erfüllen.
Die Ausnahme schafft UAS.OPEN.060 (4): "For the purposes of point (2)(b), remote pilots may be assisted by an unmanned aircraft observer. In such case, clear and effective communication shall be established between the remote pilot and the unmanned aircraft observer.".
Da steht zwar nicht wortwörtlich "FPV" oder "Spotter", aber an der Bedeutung ändert es nichts.
VLOS muss zu jedem Zeitpunkt während des Flugs gegeben sein und das ohne Hilfsmittel. Diese Vorgabe muss nicht zwangsläufig vom Piloten selbst erfüllt werden, sondern es kann ein aircraft observer / "Beobachter unbemannter Luftfahrzeuge" eingesetzt werden.
"Unmanned aircarft observer" ist ebenfalls klar definiert als "a person, positioned alongside the remote pilot, who, by unaided visual observation of the unmanned aircraft, assists the remote pilot in keeping the unmanned aircraft in VLOS and safely conducting the flight".
Das ist ein Spotter. Der heißt zwar im Gesetzestext nicht "Spotter", aber das wäre Wortklauberei.
Wenn man jetzt immer noch nicht überzeugt ist, dass mit genau dieser Regelung auch der FPV-Flug gemeint ist, schaut man sich einfach das guidance material GM1 UAS.OPEN.060 (4) im Anhang an:
"The remote pilot may be assisted by a UA observer helping them to keep the UA away from obstacles. The UA observer must be situated alongside the remote pilot in order to provide warnings to the remote pilot by supporting them in maintaining the required separation between the UA and any obstacle, including other air traffic.
UA observers may also be used when the remote pilot conducts UAS operations in first-person view (FPV), which is a method used to control the UA with the aid of a visual system connected to the camera of the UA. In any case, including during FPV operations, the remote pilot is still responsible for the safety of the flight.
As the UA observer is situated alongside the remote pilot and they must not use aided vision (e.g. binoculars), their purpose is not to extend the range of the UA beyond the VLOS distance from the remote pilot. Exceptions are emergency situations, for instance, if the pilot must perform an emergency landing far from the pilot’s position, and binoculars can assist the pilot in safely performing such a landing."